Land
Nye Hitra 1 vindkraftverk
Denne nettsiden orienterer nærmere om planene og prosessen frem til en mulig fornyelse og oppgradering av Hitra 1 vindkraftverk i Hitra kommune
Norge trenger tilgang på mer fornybar kraft. Samfunnet skal elektrifiseres for å redusere forbruket av fossile energikilder og nå klimamålene. Mer kraft skal bidra til at eksisterende industri blir mer bærekraftig og muliggjøre ny grønn næring og verdiskaping.
All kraftutbygging krever arealer og gir naturinngrep. Statkraft vurderer derfor natur og miljøhensyn nøye. Ved å gjenbruke foretatte investeringer og allerede utbygde arealer kan nye inngrep i naturen begrenses. Fornying av eksisterende vindkraftverk muliggjør videreføring av lokale arbeidsplasser og kompetanse og sikrer kontinuitet i etablert lokal næringsstruktur og verdiskaping knyttet til vindkraften.
Prosjektet
Hitra 1 vindkraftverk ble satt i drift høsten 2004, og har 24 vindturbiner med en samlet effekt på 55,2 MW og en årlig produksjon på ca 150 GWh. Hitra 1 har vært et vellykket vindkraftverk med god produksjon og akseptable konsekvenser for natur og miljø. Regionen har store planer om industriutvikling og behov for mer lokal fornybar kraftproduksjon i årene fremover. Det er derfor et mål for Statkraft å fortsette produksjonen av ny fornybar energi fra et nytt, oppgradert Hitra 1 vindkraftverk med nye moderne vindturbiner når de gamle tas ut av drift. Å fornye et allerede utbygd vindkraftverk er en god mulighet for å legge til rette for økt produksjon av fornybar energi uten at det innebærer vesentlige nye inngrep.
Den tekniske levetiden for de eksisterende vindturbinene i Hitra 1 vindkraftverk forventes å være mellom 25 og 30 år. Statkraft ønsker derfor å fase ut og erstatte dagens Hitra 1 med et nytt vindkraftverk rundt 2030. Prosjektet omfatter både avvikling og riving av eksisterende Hitra 1, og etablering av nytt Hitra 1 vindkraftverk. Tiltaket vil ikke medføre endringer for Hitra 2 vindkraftverk som stod ferdig i 2019.
Utformingen av anlegget vil avhenge av den videre prosessen med lokal medvirkning og innspill. Det legges opp til at nye Hitra 1 etableres innenfor det allerede regulerte planområdet. En konsekvensutredning skal avdekke forhold/temaer som vi må ta hensyn til og som vil påvirke antall turbiner, størrelse og mulig total kapasitet. Med ny teknologi og innenfor det samme arealet forventes det at produksjonen kan økes med opp mot 30 % i forhold til dagens situasjon. Erfaring fra det eksisterende kraftverket legges til grunn for plassering av nye turbiner og hvordan dette kan gjøres for å minimere uønskede virkinger for miljø og samfunn.
Statkraft vil i tråd med våre ambisjoner ha et høyt fokus på bærekraft i det videre arbeidet. Statkraft leverer fornybar energi som vårt bidrag til det grønne skiftet og for å redusere utslipp av klimagasser. Vi har et ansvar for å utvikle prosjektene våre innenfor bærekraftige rammer. Bærekraft omfatter et vidt spekter av områder, også omfanget på naturinngrep. Det er alltid en ambisjon om å holde nødvendige inngrep så lave som mulig. Bærekraft vil derfor inngå som et viktig tema i utredningen av planen for et mulig nytt Hitra 1 vindkraftverk. For avvikling og riving av de gamle vindturbinene vil det lages en plan som sikrer bærekraftig og miljøvennlig avfallshåndtering og gjenbruk av materialene vindturbinene består av.
Det er NVE som etter en samlet vurdering avgjør om det kan gis konsesjon for vindkraftverket. NVE kan bare gi konsesjon dersom samfunnsnytten av tiltaket er positiv og det samtidig er tatt hensyn til andre miljø- og samfunnsinteresser. Tiltaket må være planavklart etter plan- og bygningsloven av Hitra kommune før NVE kan fatte et konsesjonsvedtak.
Parallelt med at det skal planlegges et nytt vindkraftverk, skal det også utarbeides en plan for avvikling av det gamle vindkraftverket. Denne planen skal være en del av konsesjonssøknaden. I en plan for avvikling vil det legges vekt på å beskrive hvordan riving og fjerning av de gamle vindturbinene skal foregå, og hvordan dette skal koordineres med bygging av nye vindturbiner. Det vil vurderes hvordan arealer som er i bruk i Hitra 1 vindkraftverk nå, men som ikke skal benyttes i nye Hitra 1 vindkraftverk, best kan tilbakeføres. Metode og omfang for dette vil beskrives i en detaljplan som skal godkjennes av NVE.
Vanlige spørsmål og svar
Her finner du oversikt over spørsmål og svar om prosjektet og om vindkraft generelt.
Norge trenger mer fornybar kraft. Vi skal elektrifisere samfunnet, bidra til at eksisterende industri blir mer bærekraftig og vi skal gjøre det mulig å etablere ny grønn næring. Vindkraft gir i dag den rimeligste kraften, og er den kraftkilden som raskest gjør det mulig å øke produksjonen. Vår erfaring gjennom mer enn 20 år med vindkraft på Hitra viser at det er gode vindressurser. Gjenbruk av foretatte investeringer og allerede etablert infrastruktur begrenser nye inngrep i naturen. Det muliggjør også en opprettholdelse av eksisterende næringsstruktur og videreføring av lokale arbeidsplasser med kompetanse innen vindkraft.
Prosjektet vil videreføre og kunne gi økte positive effekter for Hitra kommune og regionen. Et fornyet Hitra 1 vil bidra med eiendomsskatt og produksjonsavgift til kommunen. Det vil også bety en videreføring av dagens arbeidsplasser i parken, skape arbeidsplasser i utviklingsfasen og gi grunnlag for ny næringsutvikling.
I nåværende fase legges det opp til et prosjekt innenfor rammen av nettkapasiteten som er tilgjengelig. Når dagens turbiner byttes ut med større turbiner vil det medføre en økning i produksjon sammenliknet med i dag.
Med dagens regelverk må kommunen fatte planvedtak før NVE kan gi konsesjon til et vindkraftverk. Både antall og størrelse på turbiner skal nå fastsettes i NVEs konsesjonsvedtak. Det er videre innført nye krav som betydelig innskrenker muligheten for endringer sammenlignet med det som tidligere var praksis. I nye konsesjonsvedtak vil NVE sette stramme frister for gjennomføring. De nye kravene vil bidra til en mer forutsigbar prosess og mindre variasjon mellom konsesjonsgitt anlegg og bygget anlegg.
Statkraft er 100 prosent eid av den norske stat og har bygget og driftet kraft i Norge i 125 år. Vi er en langsiktig og forutsigbar eier med fokus på lokal verdiskaping, og har til hensikt å eie og drive dette vindkraftverket om det blir bygget.
Statkraft mener det er positivt at kommunene har fått en sterkere rolle ved at det må fattes planvedtak før det kan gis konsesjon. Lokal oppslutning er en nøkkel for at vi skal lykkes med grønn omstilling. I alle våre prosjekter har vi sterkt fokus på bærekraft. Utbyggingen skal gjennomføres på en mest mulig skånsom måte for natur og omgivelser. Et av de viktigste prinsippene for oss er å være en god nabo. Hvis kraftverket blir en realitet, kommer Statkraft til å være til stede i lokalsamfunnet i minst 25 år. Vi er opptatt av dialogen med berørte parter og opptatt av å lytte.
I våre prosjekter legger vi til rette for transparent deling av informasjon, tidlig involvering og tilrettelegger for tilbakemeldinger og klager. Vi er også svært opptatt av å veie prosjektenes fordeler og ulemper mot hverandre, og av å finne gode, avbøtende tiltak der det er mulig. Statkraft har bygget og drevet vindkraftverk på Hitra i mer enn 20 år. Hitra 1 stod ferdig 2004 og Hitra 2 begynte å produsere fornybar energi i 2019. Begge utbygginger i et samarbeid med kommune og andre interesser.
Moderne turbiner på 6 - 8 MW installert effekt har typisk en kildestøy på rundt 105 dB(A). Denne avtar med avstanden til tårnhuset, der generatoren sitter, og dersom man er over 600-800 meter unna turbinen vil støyen normalt være under myndighetenes krav til støy ved hus og hytter. Dette kravet er i Norge på Lden=45 dB(A). Til sammenlikning tilsvarer 40 dBA støyen fra et kjøleskap. Samtidig vil lokale terrengforhold kunne påvirke utbredelsen av støyen fra en vindturbin, og avstanden til nærliggende bebyggelse må i noen tilfeller økes for å komme under grenseverdien. Støy er et forhold som vil utredes nærmere i den videre planleggingen av prosjektet.
Vindturbinene vil synes. Som en del av konsesjonsprosessen vil det bli utarbeidet visualiseringer med synlighet fra utvalgte punkter i kommunen. Det vil også bli laget kart som viser hvor synlige de vil være fra omkringliggende områder.
Dette er et av temaene som skal belyses grundig i konsekvensutredningene. Blant forslagene til nye føringene i konsesjonssystemet fra NVE, finner vi blant annet skjerpede krav til for- og etterundersøkelser av fugleliv og andre miljøfaglige temaer. Forøvrig er det opparbeidet mye kunnskap og erfaringer gjennom bygging og drift av både Hitra 1 og Hitra 2 som vil bli lagt til grunn.
Plan- og konsesjonsprosessen stiller strenge krav til miljøkartlegging. Når konsekvensutredningsprogram er fastsatt kan vi gå i gang med nødvendige konsekvensutredninger av viktige temaer og forhold i tilknytning til prosjektet. Her vil konsekvenser for en rekke områder som fugleliv, klima, landskap, biologisk mangfold, folkehelse, kulturminner mm, bli kartlagt og utredet, og deretter lagt frem for myndighetene som en del av konsesjonssøknaden. Konsesjon kan bare gis dersom de samlede fordelene ved prosjektet overstiger ulempene det medfører.
Mange av disse forholdene er godt kjent og dokumentert gjennom mer enn 20 års drift av det eksisternde kraftverket. Dette vil danne utgangspunkt for fornyelsen og hensynet til omgivelsene.
Det er viktig å skille mellom direkte inngrep og synlighetsområde. Større vindkraftverk, i den skalaen som er planlagt på Gråurda, vil være synlig over store områder, men det direkte inngrepet i form av veier, oppstillingsplasser osv. representerer om lag 3 - 5 % av det totale arealet. Det er altså betydelige arealer mellom turbinene og veiene der vegetasjonen og øvrig natur forblir som tidligere.
I Norge produserer vindkraften på land om lag 15 TWh eller 10 % av den totale kraftproduksjonen på fastlandet. I vårt prosjekt legger vi opp til en produksjon på opp rundt 0,5 TWh. Dette er en vesentlig kraftmengde og tilsvarer for eksempel halve kraftforbruket til Heim kommunei et år.. En moderne vindturbin med levetid på 25 år bruker 6-7 måneder på å produsere energimengden som krever for å tilvirke og avvikle den.
Klimaendringene er en den aller største trusselen mot naturmangfoldet. Skal vi stanse den globale oppvarmingen må vi bytte ut fossil med fornybar energi. Om lag halvparten av energibruken i Norge er fremdeles fossil. Derfor er det nødvendig å bygge ut mer fornybar kraft, også vindkraft. All kraftproduksjon innebærer naturinngrep eller andre miljøutfordringer. Det som er avgjørende er å sikre at utbygginger gjennomføres på en mest mulig skånsom måte for natur og omgivelser. I alle våre prosjekter gjennomfører vi et omfattende arbeid med å kartlegge miljøtilstand og hvordan vi kan minimere inngrep i naturen.
Produksjon av fornybar kraft må komme først hvis vi skal lykkes med klimaomstillingen. Oljesektoren, transportsektoren og industrisektoren er de tre største kildene til utslipp i Norge i dag, med om lag 82 % av det totale klimagassutslippet. Det finnes et svært treffsikkert virkemiddel for å kutte utslippene fra disse sektorene, nemlig en storstilt elektrifisering med fornybar energi. Vi kan ikke vente på at disse sektorene skal legge om til f. eks batterier og hydrogen før vi bygger ut ny fornybar kraft i Norge. Gjør vi dette får vi en uforholdsmessig økning i forbruket av kraft sammenliknet med produksjon, som vil drive opp strømprisene, til ulempe for norske husholdninger og eksisterende industri.
For å få på plass kraftproduksjon trenger vi en kombinasjon av alle tilgjengelige teknologier, både energieffektivisering, vindkraft på land og til havs, solenergi og oppgradering av vannkraftverk. Landbasert vindkraft er blant produksjonsteknologiene med lavest klimafotavtrykk, og har en lav installasjonskostnad per produserte kWh. Vindkraftverk vil derfor bidra til klimavennlige utslippskutt i fremtidens kraftsystem i Norge. I tillegg vet vi at mellom 86 og 89 % av moderne vindturbiner kan resirkuleres. Flere testprosjekter i Norden og Storbritannia utvikler nå teknologi for resirkulering og gjenvinning av turbinblader, med mål om å utvikle kommersielle løsninger på sikt.
Vindturbiner begynner normalt å produsere ved vindstyrker rundt 3 m/s, produserer på maks effekt fra 12 m/s og bremser ned produksjonen ved 25-30 m/s.
Den totale kapasitetsfaktoren for et vindkraftverk i Norge vil typisk ligge på mellom 35 og 40 %. I 2021 var samlet kapasitetsfaktor fra norsk vindkraft på 32,9 %, mens vannkraften samlet sett hadde 47 %. Kapasitetsfaktoren sier noe om hvor stor del av året et vindkraftverk vil gå med tilsvarende full effekt, dvs i et tenkt tilfelle der det blåser konstant som gir full utnyttelse av turbinene
Erfaring fra våre vindkraftverk i Norge viser at det produseres mellom 80 og 90 % av årets timer, selvfølgelig med varierende kapasitet avhengig av vinden. Når det snakkes om 1/3 av tiden er dette et tall som henviser til hvor mange timer i året produksjonen ville vært ved full kapasitetsutnyttelse hele tiden. Vindkraft har i tillegg en produksjonsprofil som samsvarer godt med behovet gjennom året, med mest produksjon om høsten og vinteren. Til sammenligning ligger gjennomsnittlig kapasitetsfaktor eller andel av året med tilsvarende full kapasitetsutnyttelse for norsk vannkraft på under 50 %. Det vil si at det ikke er nok nedbør eller vann tilgjengelig til å kjøre turbinene på full utnyttelse hele året.
Industri kan ikke drives utelukkende med vindkraft, men vi har unike forutsetninger for kombinasjonen av vann og vind i Norge. Vindkraft brukes allerede til industrien, både i Norge og i Europa. Store deler av vindkraftproduksjonen er solgt på langsiktige kontrakter til kraftintensiv industri i Norge. Vannkraften, som i dag produserer om lag 90 % av kraften i Norge, gjør at vi har svært god reguleringsevne her til lands. På denne måten spiller vann- og vindkraften godt sammen i det norske kraftsystemet, ved at regulerbar vannkraft kan spares i vindfulle perioder med høy vindkraftproduksjon. Kraftsystemet er allerede godt rigget for et slikt oppsett. Vindkraft produserer også i gjennomsnitt mest om høsten og vinteren, da behovet for kraftproduksjon i Norge er størst.
Siden turbinens produksjonsnivå avhenger av vindstyrken, vil kraftleveransen fra vindkraftverket variere mellom sesonger, uker og dager. Dette blir dog grundig planlagt i lys av aktuelle værmeldinger, historiske værdata, og i samspill med den regulerbare vannkraften. Vannkraften, som i dag produserer om lag 90 % av kraften i Norge, gjør at vi har svært god reguleringsevne her til lands. På denne måten spiller vann- og vindkraften godt sammen i det norske kraftsystemet, ved at regulerbar vannkraft kan spares i vindfulle perioder med høy vindkraftproduksjon.
Bladene på vindturbiner er utsatt for store påkjenninger fra vær og vind og har en stor fart, spesielt ytterst på tuppene. Det gir slitasje. Beregninger viser at slitasjen fra hvert blad ligger på ca 50 gram pr. år Bladene på våre turbiner inneholder ikke PFAS. Noe Bispfenol A benyttes som en av ingrediensene i produksjon av et resin. I det ferdige produktet utgjør dette ikke noen fare da det er bundet med de andre bestanddelene i et nytt fast stoff.
Begreper
En tidlig varsling av et planlagt tiltak etter Energiloven, for å gi berørte parter informasjon om prosjektet og anledning til å komme med innspill. I meldingen skal det redegjøres for tiltaket og gi en foreløpig vurdering av mulige virkninger for omgivelsene. Meldingen skal inneholde et forslag til utredningsprogram.
(KU-program) skal gi oversikt over alle temaer som bør utredes for negative og positive virkninger av planene. Les mer på www.nve.no/konsesjon.
Planinitiativet er en forespørsel til kommunen om igangsetting av planarbeid etter plan- og bygningsloven, og har som viktigste funksjon å starte dialogen mellom forslagsstiller og kommune. Planinitiativet skal redegjøre for premissene for det videre planarbeidet, og kortfattet beskrive hva som ønskes utviklet innenfor et angitt område
Planprogrammet skal gjøre rede for formålet med planarbeidet og planprosessen, hvilke alternativer som vil bli vurdert og behovet for utredninger og skal også inneholde en beskrivelse av opplegg for medvirkning. Forslag til planprogram sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn normalt samtidig med varsling av planoppstart.
Områderegulering er en type reguleringsplan som avklarer den fremtidige arealbruken på et mer overordnet nivå for et større område. Normalt er det kommunene som utarbeider områdereguleringer, men for vindkraft kan kommunen overlate til private forslagsstillere å utarbeide forslag til områderegulering. Det er kommunen som avgjør om områdereguleringen skal vedtas.