Land

Global flag icon
Global
Albania flag icon
Albania
Brazil flag icon
Brazil
Chile flag icon
Chile
Croatia flag icon
Croatia
Finland flag icon
Finland
France flag icon
France
Germany flag icon
Germany
India flag icon
India
Ireland flag icon
Ireland
Italy flag icon
Italy
Netherlands flag icon
Netherlands
Norway flag icon
Norway
Peru flag icon
Peru
Poland flag icon
Poland
Portugal flag icon
Portugal
Spain flag icon
Spain
Sweden flag icon
Sweden
Türkiye flag icon
Türkiye
United Kingdom flag icon
United Kingdom
United States flag icon
United States

Nordkyn vindkraftverk

Norge / Vindkraft / Prosjekt

Denne nettsiden orienterer nærmere om planene og prosessen frem til et eventuelt vindkraftverk på Nordkyn i Lebesby og Gamvik kommuner

Norge trenger tilgang på mer fornybar kraft. Samfunnet skal elektrifiseres for å redusere forbruket av fossile energikilder og nå klimamålene. Mer kraft skal bidra til at eksisterende industri blir mer bærekraftig og muliggjøre ny grønn næring og verdiskaping.  

Bakgrunn

Regjeringen lanserte 8. august 2023 planer for en satsing på kraft og industri i Finnmark, «Kraft- og industriløft i Finnmark». Regjeringen viser til at manglende nettkapasitet og en anstrengt kraftsituasjon i dag er blant de største hindringene for vekst og utvikling i Finnmark. Målet er at den fornybare kraftproduksjonen i Finnmark innen 2030 skal øke minst like mye som den planlagte forbruksøkningen ved den antatte utbyggingen av industrien.

Som oppfølging av regjeringens kraft- og industriløft for Finnmark har Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) lagt opp til en helhetlig prosess for konsesjonsbehandling av nye nett- og produksjonsanlegg i Finnmark. NVE satte frist til 22. april 2024 om å sende inn formell melding for ny kraftproduksjon som skal vurderes videre i prosessen. Etablering av nye vindkraftverk vil bidra til å dekke behovet for mer fornybar kraft i Finnmark.  

Det ble meldt inn 26 kraftprosjekter i Finnmark til NVE. Av de 26 meldingene som kom inn, ble 11 vindkraftprosjekter tatt videre til neste steg i konsesjonsbehandlingen. Selv om listen er mer enn halvert, er dette fortsatt langt flere prosjekter enn det er realistisk å gi konsesjon til. Denne første silingen av prosjekter er gjort for å redusere belastningen på alle berørte parter. Selv med en oppgradering av kraftnettet vil det kun være mulig å bygge noen få nye prosjekter i Finnmark de neste årene. I tillegg vil det være begrensninger av hensyn til samlet belastning på natur og miljø og samisk kulturutøvelse og reindriftsnæringen.

Neste steg i prosessen er at 11 vindkraftmeldinger sendes på en første høringsrunde høsten 2024. Denne høringen er nå startet og løper frem til 1.februar 2025. Den neste høringen vil skje etter at konsekvensutredningene er ferdige og konsesjonssøknadene er sendt inn. NVE legger opp til ytterligere reduksjon i antallet prosjekter før den andre høringsfasen. Denne silingen vil være basert på første høringsrunde, konsultasjoner, dialogmøter og gjennomførte utredninger.

Finnmark har særdeles gode vindressurser. Men innenfor nåværende og planlagt kapasitet i nettet ser Statkraft at kun noen få og de totalt sett mest akseptable prosjektene kan realiseres under Kraftløft i Finnmark. 

Om prosjektet

I oktober 2006 meldte Statkraft oppstart for Nordkyn vindkraftverk. Meldingen innebar et vindkraftverk med en total installert effekt på inntil 750 MW og et planområde på ca. 131 km2. Melding ble sendt ut på høring i august 2007. Det ble også sendt eget brev til Sametinget i august 2010. NVE fastsatte et eget utredningsprogram for tiltaket i august 2011. 

Statkraft valgte den gang å ikke gå videre med Nordkyn vindkraftverk, blant annet grunnet manglende nettkapasitet. Med regjeringens ønske om et kraftløft i Finnmark, samt en sannsynlig realisering av ny 420 kV linje gjennom Øst-Finnmark, er prosjektet nå aktuelt igjen. Utredningsprogrammet som ble fastsatt av NVE for Nordkyn i 2011 er ikke lenger gjeldende, men Statkraft håper å dra nytte av erfaringene som ble gjort den gang. Finnmark, og særlig kystområdene i Finnmark, har vindressurser godt over gjennomsnittet for resten av landet. Dette gjør området svært egnet for vindkraftutbygging, og er bakgrunnen for at Statkraft meldte Nordkyn som prosjekt allerede i 2006.  

Nordkyn vindkraftverk er nå meldt med et planområde på totalt 78,4 km2, og anslås å kunne romme inntil 90 vindturbiner på i størrelsesorden 5-8 MW med en totalhøyde omkring 180-220 meter. Samlet installert effekt kan bli opp til omkring 600 MW og årlig produksjon omkring 2,3 TWh, som tilsvarer årsforbruket til ca. 150 000 husstander. Meldingen/planprogrammet omfatter også adkomstvei fra offentlig vei og inn til vindkraftverket. I planområdets sørlige og sørøstlige område er det ikke planlagt vindturbiner, men arealet er tatt med for å sikre fleksibilitet for hvor adkomstveien til vindkraftverket kan plasseres.

Mulig utbyggingsløsning, Nordkyn fra Fv. 88

Meldingen etter energiloven omfatter i tillegg en ny 132 kV nettilknytning som skal koble seg på Area Nett sin meldte 132 kV forbindelse. NVE vil fatte eget konsesjonsvedtak for nettilknytningen, som iht. plan- og bygningsloven er unntatt fra plan- og bygningsloven. Nettilknytningen inngår derfor ikke i planprogrammet og vil ikke (i sin helhet) omfattes av områdereguleringen. 

Norge har forpliktet seg til å redusere utslippet av klimagasser. Det vil kreve at alle sektorer elektrifiseres. Det betyr også at behovet for fornybar kraft vil øke kraftig, både på kort og mellomlang sikt. Planlagt utbygging av Nordkyn vindkraftverk, med en forventet årlig produksjon på rundt 2,3 TWh, vil være et viktig bidrag til dekke behovet for fornybar kraft og å oppfylle Norges klimamålsetninger.

Planområde for Nordkyn vindkraftverk

 

Noen kommentarer til konsekvensutredningsprogrammet

Høringsfristen for innspill til konsekvensutredningsprogrammet for våre planlagte vindkraftverk, Nye Kjøllefjord og Nordkyn i Finnmark gikk ut i februar. Det kom inn omtrent 100 unike innspill fra privatpersoner, foreninger og offentlige instanser til prosjektene. Vi er glade for engasjementet, og bruker aktivt innspillene i utformingen av konsekvensutredningsprogrammet og prosjektene fremover. 

Av tema foreslår Statkraft i plan-/utredningsprogrammet å gjennomføre konsekvensutredning på: naturmangfold, friluftsliv, landskap, klimagassutslipp, støy, skyggekast, vann- og grunnforurensing, kulturminner og kulturmiljø, reindrift, annen samisk kultur og næringsutøvelse, luftfart, Forsvaret, samfunnssikkerhet, elektronisk kommunikasjon, folkehelse og lokalt og regionalt næringsliv.

En del av innspillene går på mer overordnede spørsmål, som for eksempel elektrifisering av Melkøya og behovet for nye kraftlinjer, samt synspunkter på teknisk utforming av vindkraftverket. Dette er problemstillinger som ikke er direkte relevant i den fasen prosjektet er i nå eller som faller utenfor tema for de konsekvenser som skal utredes for disse spesifikke vindkraftverkene. Innholdet i noen av innspillene er formulert som påstander og forutsetninger som kan trenge en oppklaring. 

Prosjektene er meldingsstadiet, som er tidlig planfase i konsesjons- og planprosessen som har flere høringer med mulighet til innspillog justeringer av prosjektets utforming. 

Planprosess

Antall vindturbiner og prosjekter 
Et viktig poeng som også kommenteres fra NVE er at de 11 vindkraftprosjektene som er til behandling vil bli redusert til 2-3 prosjekter på grunn av kapasiteten i kraftnettet. Flere av prosjektene er også sammenfallende, dvs. at de er lagt til samme areal. Det blir derfor ikke riktig når noen tar som utgangspunkt at det skal bygges 600 vindturbiner som grunnlag for sine kommentarer om inngrep i natur og andre forhold.

Ressursbruk og kostnader for reindriften
Statkraft legger til rette for tillitsfull dialog og samarbeid med reinbeitedistriktet gjennom hele prosjektperioden. Vi ønsker at det skal være tett kontakt mellom reinbeitedistriktet og prosjektets reindrifts- og eiendomskontakt, slik at informasjon om prosjektutviklingen kan formidles i den grad det er ønsket av reinbeitedistriktet. Statkraft dekker derfor nødvendige kostnader og utgifter for å tilrettelegge for at reinbeitedistriktet kan ha slik aktiv medvirkning inn i utredningsarbeidet. Statkraft tilbyr kostnadsdekning til reinbeitedistriktet og dekning av utgifter til juridisk bistand eller rådgiver med reindriftsfaglig kompetanse i den grad reinbeitedistriktet har behov for det. 

Behovet for nett og kraftproduksjon i Finnmark 
Regjeringen har vist til at manglende nettkapasitet og en anstrengt kraftsituasjon i dag er blant de største hindringene for vekst og utvikling i Finnmark. Mer kraft trengs for å bidra til at eksisterende industri beholder konkurransedyktighet, samt for å muliggjøre nye, framtidsrettede arbeidsplasser og verdiskaping i regionen framover. Begrensninger i tilgang på fornybar kraft reduserer muligheten for å utvikle samfunnet, opprettholde bosettingsmønstre og øke den lokale verdiskapingen. Dette har også en sikkerhetspolitisk begrunnelse.

Regjeringen

NVE

Forurensing fra drift av vindkraftverk
All kraftproduksjon medfører inngrep i natur og påvirker på en eller annen måte omgivelsene. 
Mange innspill tar opp fare for avskalling av turbinbladene og hvordan det påvirker drikkevann og beiteareal. Bladene på vindturbiner er utsatt for store påkjenninger fra vær og vind og har en stor fart, spesielt ytterst på tuppene. Det gir slitasje, som bidrar til noe utslipp av mikroplast. Beregninger viser at slitasjen fra hvert blad ligger på ca 50 gram pr. år.

Turbinbladene vi planlegger å bruke inneholder ikke PFAS. Bisfenol A benyttes som en av ingrediensene i produksjon av et resin som benyttes i laget under beskyttelseslaget ytterst på bladet. I det ferdige produktet utgjør dette ikke noen fare da det er bundet med de andre bestanddelene i et nytt fast stoff.  Slitasjen stammer derimot stort sett fra det ytterste laget. 

Statkraft er opptatt av å bidra til økt kunnskap knyttet til vindkraft og mikroplast. Vi tok høsten 2024 vann- og jordprøver ved flere lokasjoner knyttet til Smøla vindkraftverk, som har vært i drift siden 2002. Vi testet for 9 ulike bisfenoler. Alle resultater for bisfenol A var langt lavere enn relevante grenseverdier. Resultatene tyder derfor på at vindkraftverk ikke tilfører bisfenol A i et omfang av nevneverdig miljømessig betydning. Vi planlegger å legge liknende analyser ved Kjøllefjord vindkraftverk inn som en del av utredningsprogrammet.  Dette vil bli fulgt opp i planleggingsfasen og videre i driften ved en eventuell utbygging.

Her resultater fra en ekstern undersøkelse: 

Department of Wind and Energy Systems, Technical University of Denmark (2024): « Our findings indicate that the mass of eroded plastic ranges from 30 to 540 g per year per blade. The mass loss is higher for wind turbines offshore (80–1000 g/year per blade) compared to onshore (8–50 g/year per blade)” 

Microplastics Emission from Eroding Wind Turbine Blades: Preliminary Estimations of Volume

Miljødirektoratet antar at slitasje av bildekk er den største kilden til utslipp av mikroplast med 8000 tonn i året. Med ca. 6 millioner kjøretøy i Norge utgjør dette i overkant av 1 kg pr. kjøretøy i året.  

Mikroplast - miljodirektoratet.no
 

Reindrift og Konsultasjonsbelastning

NVE og tiltakshaverne i Finnmark ser behovet for betydelig samordning av aktiviteter både med tanke på kvalitet i alle prosesser, men også utfra erkjennelsen om at kapasitet til å behandle kan være en begrensende faktorer for mange interessentgrupper. Statkraft jobber derfor på mange områder med å bidra til å ta ned konsultasjonsbelastning og også belastningen for vertskommunene. Et eksempel på dette er at Statkraft har gått sammen med sine to konkurrenter innenfor samme planområde på Nordkyn og blitt enige om en felles bestilling av feltrapporter som en del av konsekvensutredningsprogrammet. 

Mange av prosjektene som ble meldt inn til NVE i 2023 i reinbeitedistrikt 9 sine områder ble med videre gjennom NVE sin silingsprosess. Dette er en krevende situasjon for reinbeitedistriktet og Statkraft har stor forståelse for at det ikke har latt seg gjøre å gjennomføre møter for å diskutere prosjektene til Statkraft. Som aktør har Statkraft derfor valgt å underrette distriktet om all formell kommunikasjon selskapet har hatt med NVE og vertskommuner om prosjektene sine. I tillegg jobber Statkraft målrettet for å øke samarbeid og koordinering mellom vindkraftaktørene i regionen i alminnelighet og de to konkurrentene på Nordkynhalvøya i særdeleshet. I det videre arbeidet jobber Statkraft metodisk og med følgende hovedfokus:

 

  • Statkraft skal legge til rette for tillitsfull dialog og samarbeid mellom berørt reinbeitedistrikt, med målsetting om å inngå avtale i tråd med FPIC-prinsippet
  • Statkraft skal ha faste kontaktpersoner, som reindrifta og grunneier kan kontakte, slik at muligheten for god dialog og godt samarbeid økes
  • Statkraft kan oversette prosjektinformasjon til samisk og benytte tolk ved behov

Mulig tidslinje for prosjektet

  • Høst 2024 - NVE sender melding på høring

    NVE sender melding på høring for å få innspill på hvilke temaer som må utredes. I høringsrunden vil det holdes folkemøter og konsultasjonsmøter  

  • 2025 - Konsekvensutredningsprogram

    Konsekvensutredningsprogram som beskriver hvilke temaer som skal utredes

  • 2026 - Konsesjonssøknad

    Statkraft sender inn konsesjonssøknad til NVE og planforslag til kommunen

  • 2028 - Tidligst mulig byggestart

  • 2030 - Tidligst mulig drift

     Tidligst mulig ferdigstilling og oppstart av kraftproduksjon

Koordinering og optimalisering

Arbeidet som har vært utført frem til høringsprosessen startet høsten 2024 har tatt som utgangspunkt at Nordkyn vindkraftverk kunne eksistere som eneste tiltak som ville blitt konsesjonsgitt. 

Fremover er det naturlig å vurdere hvordan Nordkyn vindkraftverk kan optimaliseres i ulike kombinasjoner med andre vindkraftverog/eller et utvidet Kjøllefjord vindkraftverk. Ved å jobbe helhetlig med prosjektene, håper Statkraft det kan være mulig å finne bedre totalløsninger for både samfunnet og for samiske grupper, spesielt reindriftsutøverne i reinbeitedistrikt 9. For å bidra til at reinbeitedistrikt 9 får gode muligheter til å behandle prosjektet, har Statkraft forpliktet seg til å dekke sin andel av distriktets kostnader i forbindelse med møter. Det pågår også et løp sammen med alle de andre tiltakshaverne i regionen som har til hensikt å regulere dekningen av slike kostnader for de berørte reinbeitedistriktene

Varslingskanal

Vi tror åpenhet og god kommunikasjon gjennom hele organisasjon bidrar til en bedre arbeidskultur. Vi erkjenner risikoen for brudd på selskapet etiske retningslinjer og er avhengig av ansattes og eksterne parters villighet til å legge frem klager og bekymringer for å kunne opprettholde høye etiske standarder. Ta kontakt med oss eller du kan om ønskelig sende anonymt inn bekymringer gjennom vår varslingskanal.

Gå til varslingskanalsiden vår

Har du innspill?

Vi har opprettet en tilbakemeldingsmekanisme for prosjektet vårt på Nordkyn.

Statkraft er opptatt av å gi lokalsamfunn vi påvirker en mulighet til å rapportere eventuelle bekymringer knyttet til aktiviteter eller prosjekter som påvirker dem. I arbeidet med Nordkyn vindkraftverk ønsker vi løpende innspill fra alle berørte parter og interessenter.

Gi oss dine innspill på det pågående arbeidet her:

Nordkyn@statkraft.com

 

kontakter

Geir Fuglseth
Geir Fuglseth
Pressetalsperson
Per Christian Kittilsen
Prosjektleder
Telefon
95819251