Land
Nordkyn vindkraftverk
Denne nettsiden orienterer nærmere om planene og prosessen frem til et eventuelt vindkraftverk på Nordkyn i Lebesby og Gamvik kommuner
Norge trenger tilgang på mer fornybar kraft. Samfunnet skal elektrifiseres for å redusere forbruket av fossile energikilder og nå klimamålene. Mer kraft skal bidra til at eksisterende industri blir mer bærekraftig og muliggjøre ny grønn næring og verdiskaping.
Bakgrunn
Regjeringen lanserte 8. august 2023 planer for en satsing på kraft og industri i Finnmark, «Kraft- og industriløft i Finnmark». Regjeringen viser til at manglende nettkapasitet og en anstrengt kraftsituasjon i dag er blant de største hindringene for vekst og utvikling i Finnmark. Målet er at den fornybare kraftproduksjonen i Finnmark innen 2030 skal øke minst like mye som den planlagte forbruksøkningen ved den antatte utbyggingen av industrien.
Som oppfølging av regjeringens kraft- og industriløft for Finnmark har Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) lagt opp til en helhetlig prosess for konsesjonsbehandling av nye nett- og produksjonsanlegg i Finnmark. NVE satte frist til 22. april 2024 om å sende inn formell melding for ny kraftproduksjon som skal vurderes videre i prosessen. Etablering av nye vindkraftverk vil bidra til å dekke behovet for mer fornybar kraft i Finnmark.
Det ble meldt inn 26 kraftprosjekter i Finnmark til NVE. Av de 26 meldingene som kom inn, ble 11 vindkraftprosjekter tatt videre til neste steg i konsesjonsbehandlingen. Selv om listen er mer enn halvert, er dette fortsatt langt flere prosjekter enn det er realistisk å gi konsesjon til. Denne første silingen av prosjekter er gjort for å redusere belastningen på alle berørte parter. Selv med en oppgradering av kraftnettet vil det kun være mulig å bygge noen få nye prosjekter i Finnmark de neste årene. I tillegg vil det være begrensninger av hensyn til samlet belastning på natur og miljø og samisk kulturutøvelse og reindriftsnæringen.
Neste steg i prosessen er at 11 vindkraftmeldinger sendes på en første høringsrunde høsten 2024. Denne høringen er nå startet og løper frem til 1.februar 2025. Den neste høringen vil skje etter at konsekvensutredningene er ferdige og konsesjonssøknadene er sendt inn. NVE legger opp til ytterligere reduksjon i antallet prosjekter før den andre høringsfasen. Denne silingen vil være basert på første høringsrunde, konsultasjoner, dialogmøter og gjennomførte utredninger.
Finnmark har særdeles gode vindressurser. Men innenfor nåværende og planlagt kapasitet i nettet ser Statkraft at kun noen få og de totalt sett mest akseptable prosjektene kan realiseres under Kraftløft i Finnmark.
Om prosjektet
I oktober 2006 meldte Statkraft oppstart for Nordkyn vindkraftverk. Meldingen innebar et vindkraftverk med en total installert effekt på inntil 750 MW og et planområde på ca. 131 km2. Melding ble sendt ut på høring i august 2007. Det ble også sendt eget brev til Sametinget i august 2010. NVE fastsatte et eget utredningsprogram for tiltaket i august 2011.
Statkraft valgte den gang å ikke gå videre med Nordkyn vindkraftverk, blant annet grunnet manglende nettkapasitet. Med regjeringens ønske om et kraftløft i Finnmark, samt en sannsynlig realisering av ny 420 kV linje gjennom Øst-Finnmark, er prosjektet nå aktuelt igjen. Utredningsprogrammet som ble fastsatt av NVE for Nordkyn i 2011 er ikke lenger gjeldende, men Statkraft håper å dra nytte av erfaringene som ble gjort den gang. Finnmark, og særlig kystområdene i Finnmark, har vindressurser godt over gjennomsnittet for resten av landet. Dette gjør området svært egnet for vindkraftutbygging, og er bakgrunnen for at Statkraft meldte Nordkyn som prosjekt allerede i 2006.
Nordkyn vindkraftverk er nå meldt med et planområde på totalt 78,4 km2, og anslås å kunne romme inntil 90 vindturbiner på i størrelsesorden 5-8 MW med en totalhøyde omkring 180-220 meter. Samlet installert effekt kan bli opp til omkring 600 MW og årlig produksjon omkring 2,3 TWh, som tilsvarer årsforbruket til ca. 150 000 husstander. Meldingen/planprogrammet omfatter også adkomstvei fra offentlig vei og inn til vindkraftverket. I planområdets sørlige og sørøstlige område er det ikke planlagt vindturbiner, men arealet er tatt med for å sikre fleksibilitet for hvor adkomstveien til vindkraftverket kan plasseres.
Mulig utbyggingsløsning, Nordkyn fra Fv. 88
Meldingen etter energiloven omfatter i tillegg en ny 132 kV nettilknytning som skal koble seg på Area Nett sin meldte 132 kV forbindelse. NVE vil fatte eget konsesjonsvedtak for nettilknytningen, som iht. plan- og bygningsloven er unntatt fra plan- og bygningsloven. Nettilknytningen inngår derfor ikke i planprogrammet og vil ikke (i sin helhet) omfattes av områdereguleringen.
Norge har forpliktet seg til å redusere utslippet av klimagasser. Det vil kreve at alle sektorer elektrifiseres. Det betyr også at behovet for fornybar kraft vil øke kraftig, både på kort og mellomlang sikt. Planlagt utbygging av Nordkyn vindkraftverk, med en forventet årlig produksjon på rundt 2,3 TWh, vil være et viktig bidrag til dekke behovet for fornybar kraft og å oppfylle Norges klimamålsetninger.
Planområde for Nordkyn vindkraftverk
Varslingskanal
Vi tror åpenhet og god kommunikasjon gjennom hele organisasjon bidrar til en bedre arbeidskultur. Vi erkjenner risikoen for brudd på selskapet etiske retningslinjer og er avhengig av ansattes og eksterne parters villighet til å legge frem klager og bekymringer for å kunne opprettholde høye etiske standarder. Ta kontakt med oss eller du kan om ønskelig sende anonymt inn bekymringer gjennom vår varslingskanal.
Gå til varslingskanalsiden vår
Moderne turbiner på rundt 6 MW installert effekt har typisk en kildestøy på rundt 105 dB(A). Denne avtar med avstanden til tårnhuset, der generatoren sitter, og dersom man er over 600-800 meter unna turbinen vil støyen normalt være under myndighetenes krav til støy ved hus og hytter. Dette kravet er i Norge på Lden=45 dB(A). Til sammenlikning tilsvarer 40 dBA støyen fra et kjøleskap Samtidig vil lokale terrengforhold kunne påvirke utbredelsen av støyen fra en vindturbin, og avstanden til nærliggende bebyggelse må i noen tilfeller økes for å komme under grenseverdien. Støy er et forhold som vil utredes nærmere i den videre planleggingen av prosjektet.
Vindturbinene vil synes. Som en del av konsesjonsprosessen vil det bli utarbeidet visualiseringer med synlighet fra utvalgte punkter i kommunen. Det vil også bli laget kart som viser hvor synlige de vil være fra omkringliggende områder.
Iskastrisiko kan forekomme ved visse værforhold, og derfor vil vindkraftverket legge ut et iskastvarsel fra dag til dag. Generelt er det viktig å være klar over at iskastrisikoen avtar vesentlig med avstanden til turbinen. Isklumper som faller ned fra vindturbinens tårn eller fra en stanset vindturbin, vil hovedsakelig treffe bakken rett under vindturbinen. Isklumper som kastes fra turbinblader i bevegelse kan treffe bakken lenger unna turbinen. Maksimal kastelengde for iskast fra en vindturbin tilsvarer summen av turbinens tårnhøyde og rotordiamenter, hvilket for moderne turbiner tilsvarer mellom 250 og 300 m. Høydeforskjell mellom vindturbinene og omkringliggende terreng kan også påvirke kastelengden.
Statkraft mener det er positivt at kommunene har fått en sterkere rolle ved at det må fattes planvedtak før det kan gis konsesjon. Lokal oppslutning er en nøkkel for at vi skal lykkes med grønn omstilling. I alle våre prosjekter har vi sterkt fokus på bærekraft. Utbyggingen skal gjennomføres på en mest mulig skånsom måte for natur og omgivelser. Et av de viktigste prinsippene for oss er å være en god nabo. Hvis kraftverket blir en realitet, kommer Statkraft til å være til stede i lokalsamfunnet i minst 25 år. Vi er opptatt av dialogen med berørte parter og opptatt av å lytte. I våre prosjekter legger vi til rette for transparent deling av informasjon, tidlig involvering og tilrettelegger for tilbakemeldinger og klager. Vi er også svært opptatt av å veie prosjektenes fordeler og ulemper mot hverandre, og av å finne gode, avbøtende tiltak der det er mulig.
Dette er et av temaene som skal belyses grundig i konsekvensutredningene. Blant forslagene til nye føringene i konsesjonssystemet fra NVE, finner vi blant annet skjerpede krav til for- og etterundersøkelser av fugleliv og andre miljøfaglige temaer.
Plan- og konsesjonsprosessen stiller strenge krav til miljøkartlegging. Når konsekvensutredningsprogram er fastsatt kan vi gå i gang med nødvendige konsekvensutredninger av viktige temaer og forhold i tilknytning til prosjektet. Her vil konsekvenser for en rekke områder som fugleliv, klima, landskap, biologisk mangfold, folkehelse, kulturminner mm, bli kartlagt og utredet, og deretter lagt frem for myndighetene som en del av konsesjonssøknaden. Konsesjon kan bare gis dersom de samlede fordelene ved prosjektet overstiger ulempene det medfører.
I alle våre utbyggingen har vi sterkt fokus på bærekraft. Utbygginger skal gjennomføres på en mest mulig skånsom måte for natur og omgivelser. For å sikre det følger vi norske retningslinjer og regelverk som fra NVE sin side nå er strammet inn i forhold til før, samt internasjonale standarder for begrensning av skade på verdifull natur. Vi vil bruke erfaringer fra nasjonale og internasjonale utviklingsprosjekter på vind, samt rette oss mot nyere forskning på vind og naturskade. Vi vil gjøre grundige feltundersøkelser, risikovurderinger, og jobbe med avbøtende tiltak for å redusere skade helt fra prosjektets tidligfase. Involvering av interessenter vil også være en del av evaluering av avbøtende tiltak.
Luftfartstilsynet stiller krav om at denne typen vindturbiner må ha blinkende hinderlys. Tidligere har tilsynet godkjent at kun ytterkanten av vindparken merkes, ikke alle turbinene. Det er en betydelig teknologisk utvikling på dette området, bl.a. i form av radarstyrte systemer som slår seg på når fly, helikoptre eller droner nærmer seg. Vi vil gå i dialog med Luftfartstilsynet om hvilke løsninger som kan brukes i dette prosjektet.
.
Det er viktig å skille mellom direkte inngrep og synlighetsområde. Større vindkraftverk, i den skalaen som er planlagt på Moifjellet, vil være synlig over store områder, men det direkte inngrepet i form av veier, oppstillingsplasser osv. representerer om lag 3 - 5 % av det totale arealet. Det er altså betydelige arealer mellom turbinene og veiene der vegetasjonen og øvrig natur forblir som tidligere.
I Norge produserer vindkraften på land om lag 15 TWh eller 10 % av den totale kraftproduksjonen på fastlandet. I vårt prosjekt legger vi opp til en produksjon på opp mot 0,85 TWh. Dette er en svært vesentlig kraftmengde i norsk sammenheng, og tilsvarer for eksempel kraftforbruket til alle husholdninger i Stavanger ila. et år. En moderne vindturbin med levetid på 25 år bruker 6-7 måneder på å produsere energimengden som krever for å tilvirke den.
Klimaendringene er en den aller største trusselen mot naturmangfoldet. Skal vi stanse den globale oppvarmingen må vi bytte ut fossil med fornybar energi. Om lag halvparten av energibruken i Norge er fremdeles fossil. Derfor er det nødvendig å bygge ut mer fornybar kraft, også vindkraft. All kraftproduksjon innebærer naturinngrep eller andre miljøutfordringer. Det som er avgjørende er å sikre at utbygginger gjennomføres på en mest mulig skånsom måte for natur og omgivelser. I alle våre prosjekter gjennomfører vi et omfattende arbeid med å kartlegge miljøtilstand og hvordan vi kan minimere inngrep i naturen.
Produksjon av fornybar kraft må komme først hvis vi skal lykkes med klimaomstillingen. Oljesektoren, transportsektoren og industrisektoren er de tre største kildene til utslipp i Norge i dag, med om lag 82 % av det totale klimagassutslippet. Det finnes et svært treffsikkert virkemiddel for å kutte utslippene fra disse sektorene, nemlig en storstilt elektrifisering med fornybar energi. Vi kan ikke vente på at disse sektorene skal legge om til f. eks batterier og hydrogen før vi bygger ut ny fornybar kraft i Norge. Gjør vi dette får vi en uforholdsmessig økning i forbruket av kraft sammenliknet med produksjon, som vil drive opp strømprisene, til ulempe for norske husholdninger og eksisterende industri.
For å få på plass kraftproduksjon trenger vi en kombinasjon av alle tilgjengelige teknologier, både energieffektivisering, vindkraft på land og til havs, solenergi og oppgradering av vannkraftverk. Landbasert vindkraft er blant produksjonsteknologiene med lavest klimafotavtrykk, og har en lav installasjonskostnad per produserte kWh. Vindkraftverk vil derfor bidra til klimavennlige utslippskutt i fremtidens kraftsystem i Norge. I tillegg vet vi at mellom 86 og 89 % av moderne vindturbiner kan resirkuleres. Flere testprosjekter i Norden og Storbritannia utvikler nå teknologi for resirkulering og gjenvinning av turbinblader, med mål om å utvikle kommersielle løsninger på sikt.
Vindturbiner begynner normalt å produsere ved vindstyrker rundt 3 m/s, produserer på maks effekt fra 12 m/s og bremser ned produksjonen ved 25-30 m/s.
Den totale kapasitetsfaktoren for et vindkraftverk i Norge vil typisk ligge på mellom 35 og 40 %. I 2021 var samlet kapasitetsfaktor fra norsk vindkraft på 32,9 %, mens vannkraften samlet sett hadde 47 %. Kapasitetsfaktoren sier noe om hvor stor del av året et vindkraftverk vil gå med tilsvarende full effekt, dvs i et tenkt tilfelle der det blåser konstant som gir full utnyttelse av turbinene
Erfaring fra våre vindkraftverk i Norge viser at det produseres mellom 80 og 90 % av årets timer, selvfølgelig med varierende kapasitet avhengig av vinden. Når det snakkes om 1/3 av tiden er dette et tall som henviser til hvor mange timer i året produksjonen ville vært ved full kapasitetsutnyttelse hele tiden. Vindkraft har i tillegg en produksjonsprofil som samsvarer godt med behovet gjennom året, med mest produksjon om høsten og vinteren. Til sammenligning ligger gjennomsnittlig kapasitetsfaktor eller andel av året med tilsvarende full kapasitetsutnyttelse for norsk vannkraft på under 50 %. Det vil si at det ikke er nok nedbør eller vann tilgjengelig til å kjøre turbinene på full utnyttelse hele året.
Industri kan ikke drives utelukkende med vindkraft, men vi har unike forutsetninger for kombinasjonen av vann og vind i Norge. Vindkraft brukes allerede til industrien, både i Norge og i Europa. Store deler av vindkraftproduksjonen er solgt på langsiktige kontrakter til kraftintensiv industri i Norge. Vannkraften, som i dag produserer om lag 90 % av kraften i Norge, gjør at vi har svært god reguleringsevne her til lands. På denne måten spiller vann- og vindkraften godt sammen i det norske kraftsystemet, ved at regulerbar vannkraft kan spares i vindfulle perioder med høy vindkraftproduksjon. Kraftsystemet er allerede godt rigget for et slikt oppsett. Vindkraft produserer også i gjennomsnitt mest om høsten og vinteren, da behovet for kraftproduksjon i Norge er størst.
Siden turbinens produksjonsnivå avhenger av vindstyrken, vil kraftleveransen fra vindkraftverket variere mellom sesonger, uker og dager. Dette blir dog grundig planlagt i lys av aktuelle værmeldinger, historiske værdata, og i samspill med den regulerbare vannkraften. Vannkraften, som i dag produserer om lag 90 % av kraften i Norge, gjør at vi har svært god reguleringsevne her til lands. På denne måten spiller vann- og vindkraften godt sammen i det norske kraftsystemet, ved at regulerbar vannkraft kan spares i vindfulle perioder med høy vindkraftproduksjon.
Bladene på vindturbiner er utsatt for store påkjenninger fra vær og vind og har en stor fart, spesielt ytterst på tuppene. Det gir slitasje. Beregninger viser at slitasjen fra hvert blad ligger på ca 50 gram pr. år Bladene på våre turbiner inneholder ikke PFAS. Noe Bispfenol A benyttes som en av ingrediensene i produksjon av et resin. I det ferdige produktet utgjør dette ikke noen fare da det er bundet med de andre bestanddelene i et nytt fast stoff. Det blir som å si at vann er eksplosivt fordi det blant annet består av hydrogen.
Har du innspill?
Vi har opprettet en tilbakemeldingsmekanisme for prosjektet vårt på Nordkyn.
Statkraft er opptatt av å gi lokalsamfunn vi påvirker en mulighet til å rapportere eventuelle bekymringer knyttet til aktiviteter eller prosjekter som påvirker dem. I arbeidet med Nordkyn vindkraftverk ønsker vi løpende innspill fra alle berørte parter og interessenter.
Gi oss dine innspill på det pågående arbeidet her:
Koordinering og optimalisering
Arbeidet som har vært utført frem til høringsprosessen startet høsten 2024 har tatt som utgangspunkt at Nordkyn vindkraftverk kunne eksistere som eneste tiltak som ville blitt konsesjonsgitt.
Fremover er det naturlig å vurdere hvordan Nordkyn vindkraftverk kan optimaliseres i ulike kombinasjoner med andre vindkraftverog/eller et utvidet Kjøllefjord vindkraftverk. Ved å jobbe helhetlig med prosjektene, håper Statkraft det kan være mulig å finne bedre totalløsninger for både samfunnet og for samiske grupper, spesielt reindriftsutøverne i reinbeitedistrikt 9. For å bidra til at reinbeitedistrikt 9 får gode muligheter til å behandle prosjektet, har Statkraft forpliktet seg til å dekke sin andel av distriktets kostnader i forbindelse med møter. Det pågår også et løp sammen med alle de andre tiltakshaverne i regionen som har til hensikt å regulere dekningen av slike kostnader for de berørte reinbeitedistriktene
Reindrift og Konsultasjonsbelastning
NVE og tiltakshaverne i Finnmark ser behovet for betydelig samordning av aktiviteter både med tanke på kvalitet i alle prosesser, men også utfra erkjennelsen om at kapasitet til å behandle kan være en begrensende faktorer for mange interessentgrupper. Statkraft jobber derfor på mange områder med å bidra til å ta ned konsultasjonsbelastning og også belastningen for vertskommunene. Et eksempel på dette er at Statkraft har gått sammen med sine to konkurrenter innenfor samme planområde på Nordkyn og blitt enige om en felles bestilling av feltrapporter som en del av konsekvensutredningsprogrammet.
Alle prosjektene som ble meldt inn til NVE i 2023 i reinbeitedistrikt 9 sine områder ble med videre gjennom NVE sin silingsprosess. Dette er en krevende situasjon for reinbeitedistriktet og Statkraft har stor forståelse for at det ikke har latt seg gjøre å gjennomføre møter for å diskutere prosjektene til Statkraft. Som aktør har Statkraft derfor valgt å underrette distriktet om all formell kommunikasjon selskapet har hatt med NVE og vertskommuner om prosjektene sine. I tillegg jobber Statkraft målrettet for å øke samarbeid og koordinering mellom vindkraftaktørene i regionen i alminnelighet og de to konkurrentene på Nordkynhalvøya i særdeleshet. I det videre arbeidet jobber Statkraft metodisk og med følgende hovedfokus:
- Statkraft skal legge til rette for tillitsfull dialog og samarbeid mellom berørt reinbeitedistrikt, med målsetting om å inngå avtale i tråd med FPIC-prinsippet
- Statkraft skal ha faste kontaktpersoner, som reindrifta og grunneier kan kontakte, slik at muligheten for god dialog og godt samarbeid økes
- Statkraft oversetter prosjektinformasjon til samisk og benytter tolk ved behov