Land
Gråurda vindkraftverk
Denne nettsiden orienterer nærmere om planene og prosessen frem til et eventuelt vindkraftverk på Gråurda i Heim og Orkland kommuner.
Norge trenger tilgang på mer fornybar kraft. Samfunnet skal elektrifiseres for å redusere forbruket av fossile energikilder og nå klimamålene. Mer kraft skal bidra til at eksisterende industri blir mer bærekraftig og muliggjøre ny grønn næring og verdiskaping.
Trøndelag styrer mot en svekket kraftbalanse og både Heim og Orkland kommune, med kraftkrevende industri som Wacker Holla og Elkem Thamshavn, vil ha et økt behov for tilgang på fornybar kraft. Vindkraft på land har i dag den laveste kostnaden for ny kraft og er den kraftkilden som på kort og mellomlang sikt gjør det mulig å øke produksjonen.
All kraftutbygging krever arealer og gir naturinngrep. Statkraft vurderer derfor natur og miljøhensyn nøye. Det er viktig for oss å lytte til de som kjenner nærmiljøet best, og legge til rette for involvering av de som bor tettest opp til det aktuelle området.
Prosjektet
Statkraft mener Gråurda kan være et egnet sted for vindkraft, og at et vindkraftverk vil gi et viktig bidrag til kraftbehovet. Det er bygget flere vindkraftverk i regionen; Hitra 1&2, Smøla og Geitfjellet. Gråurda er lokalisert i nærheten av Geitfjellet. Det er en fordel at det er et allerede etablert vindkraftområde med god lokal kompetanse innen vindkraft.
Vindressursene på Gråurda er gode, noe som legger til rette for høy kraftproduksjon. Gjennom en konsekvensutredning vil man utrede hvor godt egnet området er for vindkraft.
Prosjektet vil gi mer kraft som styrker konkurransekraften til eksisterende industri og legger til rette for ny industriutvikling og lokal verdiskaping. Hvis prosjektet blir realisert vil kommunen motta eiendomsskatt og produksjonsavgift. Vindkraftprosjektet vil også i seg selv skape arbeidsplasser i Heim og Orkland – både direkte og indirekte i utvikling og byggefasen og direkte heltidsjobber i driftsfasen.
Vi har et sterkt fokus på bærekraft og vurderer natur- og miljøhensyn nøye, samt ser på mulige avbøtende tiltak før vi beslutter å gå videre med prosjektet. Utbyggingen skal gjennomføres på en mest mulig skånsom måte for natur og omgivelser.
Utformingen av anlegget vil avhenge av den videre prosessen med lokal medvirkning og innspill. En konsekvensutredning vil også avdekke forhold/temaer som vi må ta hensyn til, og som vil påvirke antall turbiner, størrelse, plassering av adkomstvei og omfang av planområdet.
Statkraft er 100 prosent eid av den norske stat og har bygget og driftet kraftverk i Norge i mer enn 125 år. Vi er en langsiktig og forutsigbar eier med fokus på lokal verdiskaping. I denne regionen har vi mer enn 20-års erfaring med utbygging og drift av Smøla og Hitra 1, og erfaring fra utbygging og drift av Hitra 2 og Geitfjellet i nyere tid. Statkraft er den største aktøren på vindkraft i Norge.
Vanlige spørsmål og svar
Her finner du oversikt over spørsmål og svar om prosjektet og om vindkraft generelt.
Norge trenger mer fornybar kraft. Vi skal elektrifisere samfunnet, bidra til at eksisterende industri blir mer bærekraftig og vi skal gjøre det mulig å etablere ny grønn næring. Vindkraft gir i dag den rimeligste kraften, og er den kraftkilden som raskest gjør det mulig å øke produksjonen. På Gråurda er vindressursen god og dette sammen med at det er nærhet til annen infrastruktur gjør at dette området vurderes som godt egnet til vindkraft. En utredning vil gi et godt grunnlag for å se om man sammen med andre interessenter og kommunene kan finne en løsning for utbygging av vindkraft der fordelene klart overstiger ulempene.
Prosjektet vil kunne gi en rekke positive effekter for Heim kommune og regionen.
- Vindkraftverket vil først og fremst utløse betydelige skatteinntekter. Kommunen vil få eiendomsskatt og produksjonsavgift.iVindkraftprosjektet vil skape arbeidsplasser, både i utviklingsfasen og i driftsfasen. Statkraft vil med sin langsiktighet legge til rette for lokal verdiskaping i alle faser av prosjektet.
- I driftsfasen vil det være snakk om rundt 10 arbeidsplasser direkte knyttet til driften. Statkraft har egne opplæringsprogrammer der nyansatte rulleres inn i eksisterende drifts- og vedlikeholdsorganisasjon. Sikker og effektiv drift og vedlikehold er en bærende pilar i Statkraft, der det hele tiden er fokus på kontinuerlig forbedring, læring på tvers og utvikling av de ansatte
- Prosjektet vil gi mer kraft som er med å styrke konkurransekraften til eksisterende industri og legge til rette for ny industriutvikling.
I nåværende fase legges det opp til et prosjekt på størrelse med Geitfjellet vindkraftverk, det vil si med en årlig produksjon på ca 500 GWh, nok til å dekke nesten halvparten av forbruket i hele Heim kommune.
Sør for Trondheimsfjorden ligger Geitfjellet vindkraftverk. Ellers ligger de fleste prosjektene nord for fjorden. Trøndelag går mot en mer stram kraftbalanse grunnet økt generelt forbruk og økt aktivitet i industrien. Vindkraft er den teknologien som rimeligst og raskest kan bringe ny kraft inn i regionen og som kan bidra til å holde prisene nede. Tilsvarende var det rundt 2010 da det ble ekstreme kraftpriser og nødvendig å bygge reservegasskraftverk for å unngå en mulig rasjonering. Denne situasjonen var bakgrunnen for at myndighetene la til rette for økt kraftproduksjon, noe som blant annet førte til utbygging av vindkraft på Fosen.
Det er lokale grunneiere som eier området. Statkraft har inngått avtaler med grunneierne innenfor området for selve vindkraftverket. Grunneierne stiller seg positive til prosjekt.
Estimert investering er på ca 1,5-2 milliarder kroner
Statkraft er 100 prosent eid av den norske stat og har bygget og driftet kraft i Norge i 125 år. Vi er en langsiktig og forutsigbar eier med fokus på lokal verdiskaping, og har til hensikt å eie og drive dette vindkraftverket om det blir bygget. Med dagens regelverk må kommunen fatte planvedtak før NVE kan gi konsesjon til et vindkraftverk. Både antall og størrelse på turbiner skal nå fastsettes i NVEs konsesjonsvedtak. Det er videre innført nye krav som betydelig innskrenker muligheten for endringer sammenlignet med det som tidligere var praksis. I nye konsesjonsvedtak vil NVE sette stramme frister for gjennomføring. De nye kravene vil bidra til en mer forutsigbar prosess og mindre variasjon mellom konsesjonsgitt anlegg og bygget anlegg.
Se tidslinje
Moderne turbiner på 6 - 8 MW installert effekt har typisk en kildestøy på rundt 105 dB(A). Denne avtar med avstanden til tårnhuset, der generatoren sitter, og dersom man er over 600-800 meter unna turbinen vil støyen normalt være under myndighetenes krav til støy ved hus og hytter. Dette kravet er i Norge på Lden=45 dB(A). Til sammenlikning tilsvarer 40 dBA støyen fra et kjøleskap. Samtidig vil lokale terrengforhold kunne påvirke utbredelsen av støyen fra en vindturbin, og avstanden til nærliggende bebyggelse må i noen tilfeller økes for å komme under grenseverdien. Støy er et forhold som vil utredes nærmere i den videre planleggingen av prosjektet.
Vindturbinene vil synes. Som en del av konsesjonsprosessen vil det bli utarbeidet visualiseringer med synlighet fra utvalgte punkter i kommunen. Det vil også bli laget kart som viser hvor synlige de vil være fra omkringliggende områder.
Iskastrisiko kan forekomme ved visse værforhold, og derfor vil vindkraftverket legge ut et iskastvarsel fra dag til dag. Generelt er det viktig å være klar over at iskastrisikoen avtar vesentlig med avstanden til turbinen. Isklumper som faller ned fra vindturbinens tårn eller fra en stanset vindturbin, vil hovedsakelig treffe bakken rett under vindturbinen. Isklumper som kastes fra turbinblader i bevegelse kan treffe bakken lenger unna turbinen. Maksimal kastelengde for iskast fra en vindturbin tilsvarer summen av turbinens tårnhøyde og rotordiamenter, hvilket for moderne turbiner tilsvarer mellom 250 og 300 m. Høydeforskjell mellom vindturbinene og omkringliggende terreng kan også påvirke kastelengden.
Statkraft mener det er positivt at kommunene har fått en sterkere rolle ved at det må fattes planvedtak før det kan gis konsesjon. Lokal oppslutning er en nøkkel for at vi skal lykkes med grønn omstilling. I alle våre prosjekter har vi sterkt fokus på bærekraft. Utbyggingen skal gjennomføres på en mest mulig skånsom måte for natur og omgivelser. Et av de viktigste prinsippene for oss er å være en god nabo. Hvis kraftverket blir en realitet, kommer Statkraft til å være til stede i lokalsamfunnet i minst 25 år. Vi er opptatt av dialogen med berørte parter og opptatt av å lytte. I våre prosjekter legger vi til rette for transparent deling av informasjon, tidlig involvering og tilrettelegger for tilbakemeldinger og klager. Vi er også svært opptatt av å veie prosjektenes fordeler og ulemper mot hverandre, og av å finne gode, avbøtende tiltak der det er mulig.
Dette er et av temaene som skal belyses grundig i konsekvensutredningene. Blant forslagene til nye føringene i konsesjonssystemet fra NVE, finner vi blant annet skjerpede krav til for- og etterundersøkelser av fugleliv og andre miljøfaglige temaer.
Plan- og konsesjonsprosessen stiller strenge krav til miljøkartlegging. Når konsekvensutredningsprogram er fastsatt kan vi gå i gang med nødvendige konsekvensutredninger av viktige temaer og forhold i tilknytning til prosjektet. Her vil konsekvenser for en rekke områder som fugleliv, klima, landskap, biologisk mangfold, folkehelse, kulturminner mm, bli kartlagt og utredet, og deretter lagt frem for myndighetene som en del av konsesjonssøknaden. Konsesjon kan bare gis dersom de samlede fordelene ved prosjektet overstiger ulempene det medfører.
I alle våre utbyggingen har vi sterkt fokus på bærekraft. Utbygginger skal gjennomføres på en mest mulig skånsom måte for natur og omgivelser. For å sikre det følger vi norske retningslinjer og regelverk som fra NVE sin side nå er strammet inn i forhold til før, samt internasjonale standarder for begrensning av skade på verdifull natur. Vi vil bruke erfaringer fra nasjonale og internasjonale utviklingsprosjekter på vind, samt rette oss mot nyere forskning på vind og naturskade. Vi vil gjøre grundige feltundersøkelser, risikovurderinger, og jobbe med avbøtende tiltak for å redusere skade helt fra prosjektets tidligfase. Involvering av interessenter vil også være en del av evaluering av avbøtende tiltak.
Det er viktig å skille mellom direkte inngrep og synlighetsområde. Større vindkraftverk, i den skalaen som er planlagt på Gråurda, vil være synlig over store områder, men det direkte inngrepet i form av veier, oppstillingsplasser osv. representerer om lag 3 - 5 % av det totale arealet. Det er altså betydelige arealer mellom turbinene og veiene der vegetasjonen og øvrig natur forblir som tidligere.
I Norge produserer vindkraften på land om lag 15 TWh eller 10 % av den totale kraftproduksjonen på fastlandet. I vårt prosjekt legger vi opp til en produksjon på opp rundt 0,5 TWh. Dette er en vesentlig kraftmengde og tilsvarer for eksempel halve kraftforbruket til Heim kommunei et år.. En moderne vindturbin med levetid på 25 år bruker 6-7 måneder på å produsere energimengden som krever for å tilvirke og avvikle den.
Klimaendringene er en den aller største trusselen mot naturmangfoldet. Skal vi stanse den globale oppvarmingen må vi bytte ut fossil med fornybar energi. Om lag halvparten av energibruken i Norge er fremdeles fossil. Derfor er det nødvendig å bygge ut mer fornybar kraft, også vindkraft. All kraftproduksjon innebærer naturinngrep eller andre miljøutfordringer. Det som er avgjørende er å sikre at utbygginger gjennomføres på en mest mulig skånsom måte for natur og omgivelser. I alle våre prosjekter gjennomfører vi et omfattende arbeid med å kartlegge miljøtilstand og hvordan vi kan minimere inngrep i naturen.
Produksjon av fornybar kraft må komme først hvis vi skal lykkes med klimaomstillingen. Oljesektoren, transportsektoren og industrisektoren er de tre største kildene til utslipp i Norge i dag, med om lag 82 % av det totale klimagassutslippet. Det finnes et svært treffsikkert virkemiddel for å kutte utslippene fra disse sektorene, nemlig en storstilt elektrifisering med fornybar energi. Vi kan ikke vente på at disse sektorene skal legge om til f. eks batterier og hydrogen før vi bygger ut ny fornybar kraft i Norge. Gjør vi dette får vi en uforholdsmessig økning i forbruket av kraft sammenliknet med produksjon, som vil drive opp strømprisene, til ulempe for norske husholdninger og eksisterende industri.
For å få på plass kraftproduksjon trenger vi en kombinasjon av alle tilgjengelige teknologier, både energieffektivisering, vindkraft på land og til havs, solenergi og oppgradering av vannkraftverk. Landbasert vindkraft er blant produksjonsteknologiene med lavest klimafotavtrykk, og har en lav installasjonskostnad per produserte kWh. Vindkraftverk vil derfor bidra til klimavennlige utslippskutt i fremtidens kraftsystem i Norge. I tillegg vet vi at mellom 86 og 89 % av moderne vindturbiner kan resirkuleres. Flere testprosjekter i Norden og Storbritannia utvikler nå teknologi for resirkulering og gjenvinning av turbinblader, med mål om å utvikle kommersielle løsninger på sikt.
Vindturbiner begynner normalt å produsere ved vindstyrker rundt 3 m/s, produserer på maks effekt fra 12 m/s og bremser ned produksjonen ved 25-30 m/s.
Den totale kapasitetsfaktoren for et vindkraftverk i Norge vil typisk ligge på mellom 35 og 40 %. I 2021 var samlet kapasitetsfaktor fra norsk vindkraft på 32,9 %, mens vannkraften samlet sett hadde 47 %. Kapasitetsfaktoren sier noe om hvor stor del av året et vindkraftverk vil gå med tilsvarende full effekt, dvs i et tenkt tilfelle der det blåser konstant som gir full utnyttelse av turbinene
Erfaring fra våre vindkraftverk i Norge viser at det produseres mellom 80 og 90 % av årets timer, selvfølgelig med varierende kapasitet avhengig av vinden. Når det snakkes om 1/3 av tiden er dette et tall som henviser til hvor mange timer i året produksjonen ville vært ved full kapasitetsutnyttelse hele tiden. Vindkraft har i tillegg en produksjonsprofil som samsvarer godt med behovet gjennom året, med mest produksjon om høsten og vinteren. Til sammenligning ligger gjennomsnittlig kapasitetsfaktor eller andel av året med tilsvarende full kapasitetsutnyttelse for norsk vannkraft på under 50 %. Det vil si at det ikke er nok nedbør eller vann tilgjengelig til å kjøre turbinene på full utnyttelse hele året.
Industri kan ikke drives utelukkende med vindkraft, men vi har unike forutsetninger for kombinasjonen av vann og vind i Norge. Vindkraft brukes allerede til industrien, både i Norge og i Europa. Store deler av vindkraftproduksjonen er solgt på langsiktige kontrakter til kraftintensiv industri i Norge. Vannkraften, som i dag produserer om lag 90 % av kraften i Norge, gjør at vi har svært god reguleringsevne her til lands. På denne måten spiller vann- og vindkraften godt sammen i det norske kraftsystemet, ved at regulerbar vannkraft kan spares i vindfulle perioder med høy vindkraftproduksjon. Kraftsystemet er allerede godt rigget for et slikt oppsett. Vindkraft produserer også i gjennomsnitt mest om høsten og vinteren, da behovet for kraftproduksjon i Norge er størst.
Siden turbinens produksjonsnivå avhenger av vindstyrken, vil kraftleveransen fra vindkraftverket variere mellom sesonger, uker og dager. Dette blir dog grundig planlagt i lys av aktuelle værmeldinger, historiske værdata, og i samspill med den regulerbare vannkraften. Vannkraften, som i dag produserer om lag 90 % av kraften i Norge, gjør at vi har svært god reguleringsevne her til lands. På denne måten spiller vann- og vindkraften godt sammen i det norske kraftsystemet, ved at regulerbar vannkraft kan spares i vindfulle perioder med høy vindkraftproduksjon.
Bladene på vindturbiner er utsatt for store påkjenninger fra vær og vind og har en stor fart, spesielt ytterst på tuppene. Det gir slitasje. Beregninger viser at slitasjen fra hvert blad ligger på ca 50 gram pr. år Bladene på våre turbiner inneholder ikke PFAS. Noe Bispfenol A benyttes som en av ingrediensene i produksjon av et resin. I det ferdige produktet utgjør dette ikke noen fare da det er bundet med de andre bestanddelene i et nytt fast stoff.
Begreper
En tidlig varsling av et planlagt prosjekt for å gi berørte parter informasjon om prosjektet og anledning til å komme med innspill.
(KU-program) skal gi oversikt over alle temaer som bør utredes for negative og positive virkninger av planene. Les mer på www.nve.no/konsesjon Planinitiativ er starten på en reguleringsplan.
Planinitiativets viktigste funksjon er å starte dialogen mellom utbygger og kommunen, ved å angi hva som planlegges å bygges og påvirket område.
Planprogrammet skal gjøre rede for formålet med planarbeidet og planprosessen, hvilke alternativer som vil bli vurdert og behovet for utredninger. Forslag til planprogram sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn normalt samtidig med varsling av planoppstart. Områderegulering er en type reguleringsplan.
Områderegulering skal gi nødvendige områdeavklaringer der kommunen ser behov for dette. For vindkraft er det tiltakshaver som utarbeider forslag til områderegulering, et planforslag. Det er kommunen som eventuelt vedtar områdereguleringen.