Land
Ledere i Statkraft tilpasser seg en ny "normal" i Covid-19-krisen
Fire Statkraft-ledere deler personlige refleksjoner rundt hvordan ting har endret seg siden starten av Covid-19-krisen.
For de fleste har arbeidslivet blitt snudd på hodet etter at Covid-19 infiserte våre liv og vår hverdag. Forretningsprioriteringer har endret seg, sosial distansering har tvunget oss til å tenke nytt om teamarbeid, og vi befinner oss ofte i ukjent territorium når det gjelder å fullføre oppgaver som tidligere var bundet til å gjøres på kontoret.
Noen ledere i Statkraft deler her sine refleksjoner rundt hvordan de selv og deres arbeidsteam takler denne nye "normalen".
Johnny Næss Langsrud
– For noen uker siden fikk vi beskjed om at alle måtte jobbe hjemmefra, og vi hadde bare noen timer på å forberede oss. IT-avdelingen gikk over i femte gir og var i stand til å fullføre overføringen fra kontor til hjem for det meste av arbeidsstyrken i løpet av få dager.
– I disse dager dreier vår topprioritering seg om omsorg og velvære for våre medarbeidere og om å ivareta og sikre vår kritiske infrastruktur. Vi er tett fokusert på cybersikkerhet og er på vakt for å kunne takle nye trusler som måtte oppstå under denne krisen.
– Når det gjelder våre medarbeidere, ser vi at mange står overfor utfordrende situasjoner – isolert hjemme, barn på nettskole og ektefeller som konkurrerer om båndbredde og arbeidsplass. Mer enn noen gang tidligere er dette tiden for oss alle til å nå ut til kollegaene, holde kontakten og støtte hverandre.
Johnnys tre tips om å jobbe hjemmefra:
- Ta pauser! Gjør ditt beste for å komme deg ut av stolen, spise til normale tider og få mosjon.
- Vær kreativ! Kjør en quiz, arranger en happy hour på nettet eller inviter til middagsselskap via videokonferanse. Det er greit å ha det gøy!
- Ring hverandre! Det er viktig å holde kontakten både med kollegaene dine og venner og familie.
Ketil Fodstad
– Teamet mitt og jeg har vært sterkt involvert i å håndtere hvordan pandemien virker inn på våre folk og vår virksomhet. Det er ingen som er uberørt av denne krisen. Våre ansatte har virkelig stått på og tatt i bruk nye arbeidsformer. Våre digitale samarbeidsverktøy har vist seg essensielle, og vi blir alle superbrukere! Jeg har sett fantastiske tiltak for samarbeid, så vel som folk som virkelig støtter kollegaer som trenger det.
– Våre prioriteringer i denne tiden er sentrert rundt menneskene i vårt selskap. Vi jobber for å sikre at vi holder daglig nærkontakt via digitale verktøyer, at vi er i stand til å dele informasjon til tross for den fysiske avstanden melom oss, og at vi blir enda flinkere til å snu oss rundt, siden planer selvfølgelig hele tiden vil måtte endres i enhver form for krisesituasjon.
Ketils tre tips om å jobbe hjemmefra:
- Prøv å ikke bli for stresset med små barn rundt deg hjemme, og husk fortsatt å nyte øyeblikkene sammen med dem.
- Avtal en timeplan med ektefellen din. Det kan spare dere for mange unødvendige forhandlingsrunder senere.
- Ha din egen arbeidsplass. Bare det å kunne fysisk gå inn i ditt nye arbeidsområde kan gjøre overgangen fra familie til arbeid enklere.
Ronald van Eldik
– Vårt team er fokusert på å opprettholde kontinuiteten i businessvirksomheten. Vi måtte reagere raskt da vi fikk beskjed om å jobbe hjemmefra, men takket være vår systemtilgang og gode digitale verktøyer klarte vi dette ganske sømløst. Vi jobber for tiden med de økonomiske resultatene for første kvartal, og vi opplever økt aktivitet i våre markeds- og kredittrisikoteam. De daglige jobbene våre har ikke endret seg, vi befinner oss bare i en ny setting når vi gjennomfører arbeidet med å validere og bekrefte avtaler i markedene, drive frem aktiviteter og overvåke og rapportere risiko.
– Jeg er stolt av hele Statkraft-teamet! Jeg føler at vi har demonstrert stor fleksibilitet og viser ekte omsorg for hverandre i en veldig utfordrende tid.
Ronalds tre tips om å jobbe hjemmefra:
- Sørg for å balansere alle de negative nyhetene med noen positive opplevelser i ditt liv.
- Hold kontakt med venner og familie på videokonferanse. Sosiale forhold er viktige i denne tiden.
- Beveg deg rundt, ikke sitt stille.
Carsten Poppinga
– Vi er midt inne i en krise som vi ikke ventet oss eller så komme. Men selv om energiprisene har falt, har vi klart oss bra. Det vil være svingninger i markedet fremover, og vårt team er fast bestemt på å holde et skarpt fokus og foreta grundige analyser.
– Kundene våre blir naturligvis påvirket av denne krisen, og vi gjør vårt beste for å støtte dem. God kundeinnsikt er viktig i disse tider. For å kunne gi dem den riktige støtten må vi forstå problemene de har.
– Gjennom denne tids erfaring har jeg lært å ha en ydmyk tilnærming til livet og markedene, siden vi så tydelig har blitt minnet på at mye er utenfor vår kontroll. Alt vi kan gjøre, er å lære å tilpasse oss og å kunne reagere hvis og når vi befinner oss i en krise igjen.
Carstens tre tips om å jobbe hjemmefra:
- Vær disiplinert! Gjør ditt beste for å opprettholde en typisk arbeidsdag. Du kan også dra fordeler av tiden som ellers hadde gått med til jobbpendlingen.
- Beveg deg vekk fra stolen iblant! Det er så lett å sitte stille i timevis når du ikke lenger trenger å skynde deg av gårde til neste møte.
- Invester tiden som du sparer på å slippe å pendle, til å gå turer eller annen mosjon.